

השתלמויות
לקויות למידה וחריגות
כף היד היא מפה חיה ונושמת של המוח, לכן היא מספקת לנו מידע על תפקודיו השונים ועל מגבלותיו. אין צורך להיות כירולוג דגול בכדי לראות שמשהו לא ממש תקין, צריך פשוט לדעת מה לחפש, מה להשוות ובמה להתמקד.
אנשי חינוך לגיל הרך ולביה"ס היסודי, יכולים להיעזר בהנחיות יחסית פשוטות כדי לבחון האם ילד נופל בקטגוריה של "כדאי לבדוק לעומק". הם לא יוכלו לתת דיאגנוזה, אבל בהחלט יוכלו להפנות להמשך בירור. זהו עוד כלי המאפשר להם לבדוק את תחושת הבטן שלהם שמשהו אינו תקין.
בהשתלמות:
1. הכרות בסיסית עם מבנה היד והסימנים העיקריים
2. למידת הסימנים העיקריים שמעלים חשש לתקלה
3. הבנת קומבינציות בעייתיות
4. דרכי התמודדות ופתרונות למצבים השונים

כלים למורה ומטפל
להלן הצעתי לסדנאות עבודה למורים ומטפלים:
מפגש ראשון:
מי אני ומה אני מביא לכל מקום שאני הולך
האני מורכב מדפוסים, כאבים נפשיים, ציפיות ואכזבות
איך לנטרל את מה שאינו רלוונטי. התבוננות פנימה והחוצה
מפגש שני:
מה המקום של האגו שלי בחיי ובעבודתי?
מהו אגו מאוזן? מה מוציא אותנו מאיזון?
כוחה של הפרובוקציה ככוח הורס או בונה
מפגש שלישי:
מוקד שליטה חיצוני מול פנימי
לקחת אחריות על חיי
מהי הצלחה ומהו כישלון – לא לפחד מביקורת
מפגש רביעי:
דרמות שליטה, מהן ואיך מנטרלים אותן
כולנו שווים במעגל – לדבר בגובה העיניים
החוק הראשון והחוק השני של היקום

מנהיגות
מפגש ראשון - ממקבל לנותן:
כל חיי אני מבלה כאדם מקבל: ילד במשפחה, תלמיד
בבית ספר, אזרח בקהילה. מה קיבלתי ומה אני יכול
לתרום בחזרה לכל המסגרות הללו.
שיקוף בעזרת קלפים אינדיאנים ובחינת כפות ידיים
מפגש שני - עשייה כדימוי:
איך מה שאני עושה, נותן, מתחלק- משפיע על איך
אחרים תופסים אותי. האם אני מחליט לתת לפי הדימוי שאקבל:
"טוב לב", "פראייר" וכד'.
מעגל משוב חברתי + קלפי אושו כתמיכה בדרך
מפגש שלישי - מהי קהילה:
מי הם האנשים המרכיבים את הקהילה שלי? האם כולם
חלק מהכלל המשפיע על הכלל? סוגי האנשים השונים בקהילה
ואיך הם משפיעים, האם צריך להרכיב קהילות הומוגניות ולהוציא את השונים מן הכלל?
תרגיל שלט: הגדרת הקהילה שלי
מפגש רביעי - דוגמה אישית:
מה אני יכול לתרום כדי להפוך את הקהילה שלי למשהו
שאני מזדהה איתו ושמח להיות חלק ממנו?
תרגיל: כל אחד יבחר דמות מהקהילה שאיתה הוא מזדהה והיה רוצה להיות.
שיקוף דרך כפות ידיים

סדנאות לחדר מורים
סדרה של 6 מפגשים לחדרי מורים בנושא הכלה:
1. הכרות עם מושג ההכלה מתוך הכרות המיכלים השונים
2. ביקורת, בונה והורסת, מאתגרת ומסרסת
3. קשב: אתגרים שמציבים תלמידים מאתגרים
4. משאבים ואפשרויות: נרטיב הסיפור האישי
5. תהליכי פרידה כחוויה מגדילה
6. בית הספר האידיאלי: בניית חלופות